Notifications
Clear all

Fjädringsfrågor

5 Inlägg
1 Users
0 Likes
122 Visningar
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej!
På min 88" SIII sitter det paraboliska fjäderpaket. Bak fungerar det alldeles utmärkt. Mjukare än original, och därmed bättre fäste i terrängen, samt allmänt mera komfortabelt. Kort sagt precis så som det var tänkt. Fram däremot, funkar det inte alls. Fjädrarna verkar för hårda & för korta.
Shacklen står rakt ner, alltså i lod, och så ska det ju absolut inte vara. Troligen är det fel på mina framfjädrar, så det är nog bara att byta ut skiten.
Nu till frågan......Finns det olika hårdhetsgrader på paraboliska framfjädrar att få tag i eller blir det till att byta till original av den mjukaste hårdheten
( 9-blads) ??

mvh. Ray.S. nr. 86.


   
Citera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Till saken hör att min bil fick en Volvo B18 inplanterad redan på 70-talet, efter att något hänt med original dieselmotorn.. Dieseln väger mig veterligt runt 200 kg. B18 väger 155 kg. Lägg till sisådär 15 kg adapter plus lite div. detaljer, så skiljer det bara c:a 30 kg. så det bör ju inte påverka fjädringen så pass mycket. Jag har provat att köra med reservhjulet på huven, & skillnaden var ungefär + - noll.

mvh. Ray.S. nr. 86.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Bättre sent än aldrig.

Har du fått någon lösning på det?

Jag har parabolic's på min 109" pick up (monterat för över 10 år sen men inte rullat många hundra mil...) och upplever det omvända. Mjuka och fina fram (original diesel) men stenhård bak och schaklen står inte rakt ner men de är inte några 45° och så ser det ut som det är hi jackers på den. Vilket inte är min stil 😛

Har skaffat en 109" STW nyligen och den är ju rätt mycket tyngre bak så funderar på att helt enkelt byta mellan de båda.

Har en annan fundering om fjädring på series men startar en ny tråd om det.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Kan det vara så att dina bakfjädrar är gjorda för att gå med några hundra kilo på flaket för jämnan? Vad gäller min bil, så tror jag att jag lyckats få framfjädrar till 109, som ju är tyngre. Köpte dom för c;a 8 år sedan av en firma som skulle lägga ner. Kommer inte ihåg vad dom hette. Verkar som om det finns flera olika hårdheter. Jag har haft tanken att 7 blads från LWT borde funka, men då får man nog kompensera höjden med schackel från 1-ton modellen. Har en sådan uppsättning hemma ( inlindat i original vaxpapper dessutom. )

mvh. Ray.S. nr. 86.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Jo tanken är nog att det ska vara en del last, jag har lagt i 5st traktor vikter á 40kg och de har varit där ca 10 år även om den inte rullat mycket och tycker de borde satt sig lite men näää.. 🙂


   
SvaraCitera
Share: