Notifications
Clear all

Series 88 startproblem vid kallt väder

8 Inlägg
1 Users
0 Likes
41 Visningar
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

MIn 88 -71 är besiktigad och klar. Senaste besiktningen 1994! Jag har dock ett problem jag inte lyckas lösa. Bilen är mycket svårstartad vid kallt väder. Tändningen ställd enligt boken, 6 grader BTDC, (kör på 98), förgasaren (weber) är helt ny och det är gnista till alla fyra stiften som är nya, liksom tändkablarna och tändspolen. Allt uppmätt. Kompressionen också perfekt. Vid varmare temperaturer startar den, dock alltid utan choke av någon anledning. Chokar jag vill den inte hoppa igång. Om jag försöker starta bilen igen efter en stund brukar den hoppa igång. Dock inte vid minusgrader. Jag misstänker något bränsleproblem. Eller har jag ställt tändningen fel i alla fall? Någon som har en tanke att dela?


   
Citera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej!
Är Webern av modell ICH 34 ? Har den elektrisk tomgångsventil ? Jag menar en sån där som stänger flödet när motorn är avstängd. Brytaravstånd ? Bränslepump, kommer det fram soppa ? Rätt bestyckning på både tomgångsmunstycke & huvudmunstycke ?
Några förslag åtminstone..........

mvh. Ray.S. nr. 86.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej, tusen tack Ray för svar och förslag. Nej fast tomgångsventil. Enklast möjliga förgasare. Beställd på Paddockspares för just denna motor så munstyckena bör vara de rätta. Brytaravstånden också ok och ja det kommer fram soppa. Nu satte jag en värmefläkt under motorhuven riktad mot förgasaren i ca 2 minuter (-3 på Lidingö idag) och bilen startade bums. Någonting är det uppenbarligen med förgasaren när det fryser. Kondens som frusit kanske. Mycket irriterande. Ska byta tillbaka till en original Zenth förgasare och se om problemet försvinner. När motorn väl hoppat igång spinner den som en katt och startar direkt efter det.

Vänligen, Nils


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Kom just på en sak....Du köpte Webern av Paddock. Är det en Italiensk (originalet) eller en Kinesisk kopia? Det skiljer i kvalitet och noggranhet vid tillverkningen.

mvh. Ray.S. nr. 86.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Säkert kinesisk med tanke på priset! Hur ser jag skillnaden?

Dessvärre sägs ju Zenith/Solex förgasarna också ha en del kvalitetsproblem, gjutningen av huset framförallt.

Jag provar ändå att byta förgasaren tillbaka till en original, har 4 st att välja mellan! Provade ingen av dem under renoveringen utan bytte bara till en ny. Meddelar om det löste problemet. Tack igen för visat intresse.

Hälsningar, Nils


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Finns det förresten några andra ställen att handla reservdelar på med lite bättre kvalité än Paddock? Köpte nya bromstrummor härförleden varav åtminstone en var ellipsformad....!!!/N


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Jag brukar handla av Kastell. Han tog hem från Bearmach, och det brukar vara vettiga grejor. Men jag har för mig att Bearmach har gått omkull. Lite osäker på det, men rätta mig gärna om jag har fel.

mvh. Ray.S.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Slutrapport: Weber förgasaren utbytt mot original Zenith. Inga problem att kallstarta längre. Motorn hoppar igång bums så problemet verkar löst. Tack för support och tipset. Trist när aftermarket produkter inte håller måttet. //Nils


   
SvaraCitera
Share: