Notifications
Clear all
Sökresultat för: EKA
# | Inläggets titel | Resultat info | Datum | Användare | Forum |
Hjälp! Motorn går inte runt TD5. Vad göra? | 7 Relevance | 8 år sedan | Tobias Vahlne | Discovery II (1999-2004) | |
[Originally posted by Boyum] Min Disco II:a har stått ett tag pga problem med startnyckel. Senast jag startade och körde den, med hjälp av EKA-kod, gick den som en klocka. Provade att starta den häromdagen men batteriet var klent så jag skaffade ett nytt med bra kräm. Startmotorn orkar inte dra runt motorn utan det känns som att den "hugger fast" direkt. Vad göra? Spontant skulle jag vilja prova att dra runt motorn för hand för att se om den överhuvudtaget går att rubba. Är detta möjligt att göra? Någon som har varit med om liknande och hur löste ... | |||||
Startvägrar | 7 Relevance | 8 år sedan | Tobias Vahlne | Range Rover P38A (1995-2002) | |
[Originally posted by MadOne] Hej Nu ger jag snart upp min P38:a. Har provat programmera nyckeln genom att sätta den i tändningslåset, vrida den i dörrlåset och provat EKA-kod. Men får Enigine disabled hela tiden. Någon som har tips? Har provat ta bort batteripolen också. | |||||
Sv:: Mekaniker/bilverkstad | 0 Relevance | 2 månader sedan | Emil Hagström | Skåne | |
Hej Joe's Garage kanske kan hjälpa dig | |||||
Mekaniker/bilverkstad | 0 Relevance | 2 månader sedan | Backez | Skåne | |
Hej, Kan någon rekommendera en bra mekaniker eller verkstad i södra Sverige för min range rover classic? Jag har tidigare vänt mig till Kastells lantbruksservice men Göran verkar tyvärr ha gått bort. | |||||
Sv:: Startmotor/solenoid… | 0 Relevance | 5 månader sedan | Sebastian Stureborg | Discovery II (1999-2004) | |
Ja, det blir att gå från batteriet ner till startmotorn med mätdonet när jag firat midsommar klart. Jag var på väg ner till firandet när jag stannade till för att säga hej till en bekant. Klev ur bilen, funderade på om jag skulle låta motorn gå men tänkte att nej, roligare att stå och prata en stund så jag stängde av. Efter 5 minuter hoppade jag in i bilen igen och det sa bara klick 🙂 Jag var redan sen så det var bara att packa in allt i tråkbilen istället och åka… | |||||
Sv:: En andra bil till ny-entusiast | 0 Relevance | 8 månader sedan | Tony Ax | Köpes | |
Det blev en clio 😭🤭... Alldeles för bra deal att säga nej. Och 0.5l/mil är svårt att slå. Det positiva är att nu när det är ur vägen så kan frun övertygas enklare att låta mig meka på en Discovery 1/2 eller p38 😅 | |||||
Sv:: En andra bil till ny-entusiast | 0 Relevance | 8 månader sedan | Tony Ax | Köpes | |
@5299 ah just det, reservbilar när man mekar själv. Definitivt något att skriva på listan. Vår RR är vår enda bil idag och skulle något strula är det lite kört 😂 | |||||
Sv:: Lågmilad P38A 4.6 HSE | 0 Relevance | 8 månader sedan | Max Wollenberg | Säljes LR, RR och SLRK-relaterat | |
1. Tack Håkan. 🙂 Du har rätt, den är snortät och sjunker ingenting. 2. Tony, skicka mig ett mail på ”förnamn.efternamn@gmail.com” så ska du få fler bilder. Greven är en mycket trevlig bekantskap, bortsett då ifrån luftfjädringen. Rätt så hög ”reta Greta” faktor när man mullrar in på närbutiken. 🤣 Du ser i mitt första inlägg vad som är gjort med bilen i min ägo. Mvh, LR Doc Max ⛑️ | |||||
Kylarfläkt P38 (Ny ägare) 🙂 | 7 Relevance | 8 år sedan | Tobias Vahlne | Range Rover P38A (1995-2002) | |
... problemet. Återstår att se, har i allafall ett nylddat batteri i skuffen och EKA-koden tillgänglig.Ska kolla givaren till fläkten som du säger. Kan ju hända att en tidigare ägare haft problem med överhettning och tagit den säkra vägen genom att koppla förbi givaren. Du menar alltså att den där overflow slangen faktiskt ska gå in i kylaren igen? Håller på att gå igenom bilen nu och har en del att fixa med men så länge jag inte blir stående vid vägkanten är jag nöjd. Underbar bil /Erik | |||||
startmotorn går runt men bilen startar inte... | 7 Relevance | 9 år sedan | Tobias Vahlne | Range Rover P38A (1995-2002) | |
... men kanske inte inne i tanken. Nä... det låter som en verkstad, som gjort sånt tidigare? Dyrt? Jag har som sagt inga konstiga meddelanden från larmet. Det jag funderar på att göra är att koppla bort batterierna ( jag har två stycken så det är helt ok på kapacitetsfronten ) och så efteråt lägga in EKA koden. Men det är nog som antyds här ovan, det har inget med det hela att göra. Tyvärr. | |||||
Problem med centrallåsningen L319 -12 | 0 Relevance | 6 dagar sedan | Jahrl | Discovery 4 (2009-2016) | |
Hej alla Har fått ett problem med centrallåset på min Discovery 4 2012 Bär jag låser upp med fjärren låses alla dörrar o bagageluckan upp men inte förardörren. Får öppna bakdörren och sträcka mig in för att öppna manuellt. Efter jag kört och hoppar ut så är alla dörrar utom förardörren låsta och jag måste trycka på lås upp (antingen via key fobben/fjärren eller på dörren) Jag skulle vilja veta vilken del i dörren som behöver lagas eller bytas. Det går ju att låsa med fjärrkontrollen, men inte att låsa upp. Så det känns inte som om det är elektriskt problem. Mer ett mekaniskt, men det är ju mest en känsla. Några bra tips på en verkstad i NV Skåne som inte är superdyra men kan ta sig an en LR 😊 .mange | |||||
Sv:: Skuren motor | 0 Relevance | 2 månader sedan | Thomas Björklin | Range Rover Sport L320 (2005-2013) | |
Beklagar, tyvärr är det inte helt ovanligt vilket gör att begagnade motorer till bra pris är sällsynta. Har han en 2,7 eller 3,0 motor? Att låta någon annan reparera bilen kommer kosta minst lika mkt som bilen är värd, man får utgå från att befintlig motor är skrot (snurrade vevlager osv.). Därav det svala intresset från mekar kan man tänka, svårt att både få en nöjd kund och betalt för timmarna? Ska det lagas ordentligt så garanti kan lämnas med en renoverad/utbytesmotor (om sådana är tillgängliga) blir nog totalkostnaden minst 150'. Är det en 2,7 finns det väl beg motorer/bilar för runt 35' men 3,0 är dyrare/svårare att få tag på. Alternativet att sälja som den står behöver inte vara helt fel ur ekonomiskt perspektiv, vill man däremot behålla just sitt exemplar får man göra andra avvägningar. | |||||
Sv:: Generator?samt 15 fel på llDgap | 0 Relevance | 2 månader sedan | Peter Segeblad | Discovery 4 (2009-2016) | |
Can bus, är det via ECU och en annan enhet alt det är ECUn? Stort tack, om det du skriver. Tänkte i samma banor som du, känns skönt att få sina tankar bekräftade. Suckar själv över abs-en för jag har ingen aning om hur denna kan uteslutas tar man bort kontakten så startar den inte... Själv så har jag inte riktigt fattat varför ca 1.30 till 2 min efter lyckad start så återkommer problemet. Tryckgivare, tryck i abs-en annan enhet som är vital för starten som läser av något med att tappa tryck alt som jag inte förstår... Är inte så säker på ECU men att köpa en ABS enhet är dyrt och surt om det inte är fel. ECU är för jag sett hur generatorn laddas konstigt och alla felkoder som är 11 i antal och ej rimliga. För när jag lyckas starta bilen och raderar felen så går bilen super. Kan en landrover verkstad se om abs är fel a läcker med instrument/avläsare? Var kan en sådan läcka vara? Tänkte om man skummar hela enheten med skum, detta känns också fel/banalt/långsökt... Alla idéer är välkomna, har vanliga, verktyg mm, instrument, illtool, och anser mig själv vara en medium mekaniker... som inte är rädd för att ta i och mecka. | |||||
Sv:: Ekar ödsligt i den här delen av forumet... | 0 Relevance | 8 månader sedan | Joachim Gillow | Discovery Sport (2015--) | |
Några år senare är även jag här 😅🙋♂️ | |||||
Sv:: En andra bil till ny-entusiast | 0 Relevance | 9 månader sedan | Johannes von Rosen | Köpes | |
Freelander är en jättebra vardagsbil, dock är även dessa numera runt 20 år (FL1) eller 15år (FL2) gamla. FL1 är hyfsat lätt att meka med, vet ej mycket om FL2. Discovery 1 fanns ej med Td5, dock är dessa bilar helt okay (kallades även för 'the thinking man's Defender') och om den har överlevt ända tills nu, så har de värsta felen nog rättats till och det är mest kärleksfull förebyggande underhåll som krävs. De är bra att mekas med. Egentligen är dessa bilar en RR med annan kaross (där även vissa delar är identiska). Discovery 2 hade lite väl många elektroniska gimmicks för min smak. Dessa börjar vanligtvis strula för eller senare. |